דרכי טיפול בגלאוקומה.

כיצד מטפלים במחלת הגלאוקומה? 

ניתן לטפל בגלאוקומה ע”י תרופות (טיפות), לייזר  או ניתוח.

גורם הסיכון היחיד הניתן לטיפול הוא הורדת הלחץ התוך עיני. מטרת כל הטיפולים כיום לגלאוקומה (טיפות/לייזר/ניתוח) היא להוריד  את הלחץ התוך עיני. למצער, למרות ההתפתחויות הטכנולוגיות המרובות, אין כיום טיפול שיכול להפוך או להחליף את הנזק שנגרם לעצב הראיה. 

המטרה בטיפול בגלאוקומה היא הורדת הלחץ התוך עיני ללחץ המטרה המתאים למטופל הספציפי. לחץ המטרה הוא הלחץ בו לא נגרם נזק נוסף לעצב הראיה של המטופל הספציפי. בעבר היה נהוג לומר כי לחץ תוך עיני מתחת ל-21 הוא נורמלי, אך רף זה כבר אינו בשימוש וכיום ברור שיש צורך בקביעת לחץ מטרה ספציפי לכל מטופל ואף לחץ מטרה נפרד ספציפי לכל אחת מהעיניים של מטופל ספציפי 

הלחץ התוך עיני הוא תוצאה של שיווי משקל בין כמות הנוזל שממלאת את גלגל העין לכמות הנוזל שיוצאת ממנו דרך מערכת הניקוז. כדי להוריד את הלחץ התוך עיני ניתן להפחית את ייצור הנוזל בעין (מרבית הטיפות פועלות במנגנון זה) או להגביר את הנוזל היוצא מן העין (מרבית הניתוחים מתמקדים במנגנון זה).

טיפות – מרבית הטיפות גורמות להורדה בייצור הנוזל. יוצאי דופן הם הפרוסטגלנדינים (גלאוטן, קסלטן, לומיגן, טרבטן) המגבירים את הניקוז

טיפול לייזר – לייזר SLT  (Selective Laser Trabeculoplasty) גורם לבניה מחדש של המסננת במערכת הניקוז ולהגברת כמות הנוזל היוצאת דרך הניקוז (דומה ל”ניקוי” המסננת במערכת הניקוז)

ניתוחים :

ישנם ניתוחים המגבירים את הזרימה דרך המערכת הטבעית:

ניתוח GATT בו יש חיתוך של הרשת הטרבקולרית ולמעשה הוצאה של המסננת המאפשר את היציאה של הנוזל ישירות מגלגל העין (הכיור) אל צינור הניקוז (תעלת שלם).

שימוש בסכין KDB המוריד חלק מהרשת הטרבקולרית (המסננת)

השתלת משתל HYDRUS אשר עוקף את הרשת הטרבקולרית (המסננת),פותח את מערכת הניקוז ומשמש לה כשלד על מנת שהיא תישאר פתוחה גם בעתיד. ניתוח זה אינו זמין עדיין בארץ. 

ישנם ניתוחים היוצרים מעקף למערכת הניקוז

טרבקולטומיה

AHMED GLAUCOMA VALVE

משתל PRESERFLO

משתל XEN

ישנם ניתוחים  הגורמים להורדת כמות הייצור  של הנוזל ע”י הרס חלקי של הגוף הציליארי (הברז)

ציקלודיוד לייזר (תרמי או מיקרופולס) CYCLODIODE Laser 

ECP – Endoscopic Cyclodiode Photocuagulation



כיצד מתאימים טיפול למטופל?

על מומחה הגלאוקומה להתאים טיפול המתאים באופן ספציפי למטופל הספציפי הנמצא מולו. הדבר דומה לתפירה של חליפה או שמלה בידי חייט מומחה.

בידי מומחה הגלאוקומה יש מספר כלים להורדת הלחץ התוך עיני (טיפות / לייזר / ניתוחים) ועל מומחה הגלאוקומה לשלב ולהתאים את הטיפול לפי צרכיו ויכולותיו של המטופל.

ככלל כל טיפה מורידה כ-20-30% מהלחץ התוך עיני הבסיסי. חשוב מאוד להתמיד בלקיחת

הטיפות מכיוון שאי לקיחתן יגרום לעליית הלחץ חזרה וסיכון להמשך הפגיעה בעצב הראיה.

ככלל, גם אם לוקחים את הטיפות במשך שנים, ברגע שמפסיקים לקחת אותן, הלחץ חוזר

לערכים שהיו לפני התחלת הטיפול. החיסרון העיקרי בשימוש בטיפות הוא מספרן הרב של תופעות הלוואי כמו יובש ואודם עיני, שינויי פיגמנטציה, צמיחה של ריסים, המשפיעים על התפקוד היומיומי של המטופל. במידה ומתעוררים קשיים בלקיחת הטיפות, או שמופיעות

תופעות לוואי, חשוב לעדכן את רופא העיניים שלכם כדי שיוכל לשקול לבצע שינויים במידת

הצורך.

 

טיפול לייזר SLT הוא שווה ערך לטיפה מבחינת הורדת הלחץ והוא מוריד כ-25% מהלחץ התוך עיני הבסיסי אצל  75% מהמטופלים. לאחרונה הוכחכי טיפול הלייזר  SLT הוא יעיל כמו טיפה כטיפול קו ראשון לגלאוקומה. כלומר ניתן לבצע טיפול SLT לפני התחלת טיפות.

לייזר SLT  הוא טיפול מהיר יחסית המבוצע במרפאה ללא כאבים מיוחדים, ושאינו דורש

אשפוז או שהות ממושכת במרפאה. הוא גרום לטשטוש קל בראיה ואודם שנמשך 2-3 ימים לאחר הטיפול. SLT נקרא גם לייזר “קר” משום שהוא אינו יוצר חום גבוה וכוויות (כמו שהיה בעבר עם טיפול לייזר ישן שנקרא ALT)

אצל מטופולים שאינם מסתדרים עם הטיפות אם בשל לחץ מעל טווח המטרה או אי סבילות לתופעות הלוואי ניתן בשלב ראשון להוסיף טיפול של לייזר SLT בנוסף או במקום אחת הטיפות.

מטופלים שהלחץ התוך עיני גבוה מלחץ המטרה גם עם טיפול טיפתי מירבי נסבל (MTMT – maximal tolerated medical therapy ). יהיו זקוקים בודאות גבוהה להתערבות ניתוחית.

ניתוחי גלאוקומה מבוצעים על-ידי מנתחים מומחים שלהם יש את הניסיון הנחוץ לביצוע ניתוחי גלאוקומה מורכבים ועדינים. בעשור האחרון מתקיימת מהפיכה בתחום ניתוחי הגלאוקומה בעולם כאשר ניתוחים זעיר פולשניים אשר הינם בטוחים יותר מהניתוחים הקלאסיים מבוצעים בשכיחות גבוהה יותר ובשלבים מוקדמים יותר במחלת הגלאוקומה על מנת למנוע התפתחות של נזק ארוך טווח.

בנוסף ניתן לשלב בין ניתוח קטרקט שגרתי לניתוח גלאוקומה ולבצע את שני הניתוחים באותו המועד. הדבר נותן למטופל אפשרות להנות משיפור בראיה וכן להוריד את התלות בטיפות לאחר ניתוח הקטרקט.