מעקב מרפאתי

מחלות עיניים בעלות נטייה להתפתח ללא סימני אזהרה וניתן לזהותן בבדיקה עוד לפני הופעת תסמינים אצל המטופל.
לכן , יש חשיבות גדולה לבצע מעקב מרפאתי שגרתי קבוע אצל רופא עיניים אחת לשנה החל מגיל 60 . אצל מטופלים עם סיפור משפחתי של מחלות עיניים או הסובלים ממחלות רקע  העלולות לפגוע בראיה, כמו סוכרת ויתר לחץ דם, מומלץ לבצע מעקב שגרתי החל מגיל צעיר יותר.
מעקב שגרתי אצל רופא עיניים  יכול לסייע באבחון, מניעה וטיפול במחלות עיניים.

מעקב מרפאתי שגרתי אחרי ניתוח קטרקט

למידע נוסף לחץ על הכפתור

מעקב מרפאתי שגרתי לחולי גלאוקומה

למידע נוסף לחץ על הכפתור

מעקב מרפאתי שגרתי אחרי ניתוח גלאוקומה

למידע נוסף לחץ על הכפתור

מעקב מרפאתי שגרתי לחולי גלאוקומה

גלאוקומה היא מחלה כרונית אזר דורשת איזון מיטבי ומעקב מתמשך.
כתלות בחומרת המחלה ועד כמה היא מאוזנת, המעקב השגרתי כולל בדיקה במנורת סדק אצל רופא העיניים לצורך בדיקת לחץ, הזווית, קטרקט עצב הראיה והרשתית. בנוסף באופן תקופתי יש לבצע בדיקת שדה ראיה (המאפשרת להעריך את התפקוד הסובייקטיבי של עצב הראיה) ובדיקת OCT RNFL   ו OCT GCL המאפשרים להעריך כמותית ואובייקטיבית את מצב עצב הראיה.

בדיקה נוספת הנדרשת לשם ביצוע אבחון ומעקב מהימן היא פכימטריה (עובי הקרנית)

לעיתים יידרש המטופל לבצע “עקומת לחץ” שהיא למעשה מדידה של הלחץ התוך עיני מספר פעמים ביום על מנת להעריך את השונות של הלחץ התוך עיני במהלך היום (אצל חולי גלאוקומה יש שינוי גדול יותר לאורך היום) 

מומחה הגלאוקומה מעריך את החומרה והאיזון של הגלאוקומה בכל מפגש וקובע את “לחץ המטרה” שהוא הלחץ בו לא נגרם נזק נוסף לעצב הראיה. לחץ המטרה הוא פרמטר אישי והוא שונה מאדם לאדם ואף מעין לעין.

הטיפול בגלאוקומה (טיפות/לייזר/ניתוח) יותאם על מנת להביא את המטופל ללחץ המטרה ולמנוע ככל הניתן את התקדמות הנזק לעצב הראיה



מעקב מרפאתי אחרי ניתוח קטרקט

ניתוח קטרקט הוא הניתוח הנפוץ ביותר המבוצע כיום בעולם המערבי. 

למרות התקדמות הטכנולוגיה והשכיחות הרבה בו הוא מבוצע, לכל עין, ולכן לכל ניתוח, יש זמן החלמה שונה התלוי במספר גורמים רב.
בהכללה ההחלמה מניתוח קטרקט אורכת כ-4-6 שבועות.
חדות הראיה ביום הראשון לאחר הניתוח בד”כ אינה טובה אך היא הולכת ומשתפרת בשבוע שבועיים הראשונים. לעין לוקח 4-6 שבועות להגיע לייצוב מלא לאחר הניתוח ולכן רק לאחר תקופה זו מומלץ להיבדק אצל אופטומטריסט על מנת לבדוק האם יש צורך להתאים משקפיים לרחוק או לקריאה.

בסיום הניתוח העין המנותחת בד”כ נחבשת עם תחבושת אטומה ומעליה מגן פלסטיק. לעיתיםתכוסה העין במגן פלסטיק בלבד, בהתאם לשיקול דעת המנתח. מגן הפלסטיק מגן על העין ומונע לחץ על גלגל העין. הרופא ישחרר את המנותח לביתו עם הנחיות ברורות לשימוש במגן כולל מתי להשתמש בו ומתי אפשר להסירו. לרוב מומלץ להמשיך לישון עם מגן הפלסטיק במהלך השבוע הראשון לאחר הניתוח.

לאחר הניתוח ייתכנו כאבים קלים, העין יכולה להיות אדומה ותיתכן אי נוחות קלה. תופעות אלה חולפות לרוב תוך מספר ימים . בד”כ המנותח יגיע לבדיקה ומעקב מרפאתי לאחר הניתוח בהלך השבועיים הראשונים לניתוח.

 במידה וקיימת אי נוחות רבה או מופיע כאב חזק בעין המנותחת יש לדווח על כך מיידית לרופא המטפל.

  • המטופל יקבל הנחיות לאחר ניתוח קטרקט וביניהם יתבקש להשתמש בטיפות עיניים אנטיביוטיות וסטרואידליות במרשם רופא. טיפות עיניים אנטיביוטיות יילקחו לרוב במשך שבוע לאחר הניתוח (אלא אם הרופא יחליט אחרת) וטיפות סטרואידים במשך כחודש על פי הוראת הרופא.
  • שמירה על העין בימים ובשבועות שלאחר הניתוח.

על מנת לסייע להליך ההחלמה לאחר ניתוח קטרקט, יש לפעול במדוייק  בהתאם להמלצות הרופא. רוב המנותחים יוכלו לבצע פעולות יום יומיות תוך שעות בודדות ובתוך כך גם לצפות בטלוויזיה ולנוע בבית בעצמם. לצד זאת, יש להימנע מנהיגה ביום הניתוח (ולכן חשוב להגיע עם מלווה), להימנע מפעילות גופנית מאומצת או קפיצות או כל פעילות המסכנת פגיעה פיזית בעין.

  • בשבועות שלאחר הניתוח חשוב לשמור על אזור העין הגייני ונקי ובכך למנוע זיהומים. יש להתהלך בזהירות ולהימנע מפעולות שעלולות להוביל לנפילה או פציעה. כדי למנוע מצב של זיהום העין יש להימנע משחייה, ים , אבק , בריכה, טבילה במקווה, רוח ושפשוף העין בשבוע הראשון.

מעקב מרפאתי לאחר ניתוח גלאוקומה

מרבית ניתוחי הגלאוקומה מתבצעים בהרדמה מקומית במסגרת אשפוז יום והמטופלים משוחררים לביתם כבר באותו היום ולרוב יוזמנו לביקורת ביום המחרת.

  • בסיום ניתוח הגלאוקומה העין תהיה חבושה בתחבושת אשר מעליה מגן פלסטיק. את התחבושת והמגן יש להשאיר עד הביקורת ביום שלמחרת הניתוח. 
  •  את טיפות העיניים יתחיל המטופל לטפטף רר לאחר הביקורת ביום המחרת
  • חשוב לזכור כי  בלילה הראשון עשוי המנותח לחוש חוסר נוחות בעיניים ולעיתים גם כאב קל הקשור לניתוח. ניתן ליטול כדור לשיכוך אקמול לפי הצורך (אקמול / אופטלגין). באם מופיע כאב חזק שאינו חולף עם טיפול לשיכוך כאבים מתבקש המטופל, להתקשר למחלקה כדי לקבל ייעוץ טלפוני
  • ההנחיות לאחר ניתוח גלאוקומה 
  • מגן עין – בשבוע הראשון לניתוח יש להרכיב את מגן העין על העין המנותחת גם היום וגם בלילה(!) על מנת להימנע מלחץ כלשהו על גלגל העין.
  • בימים  הראשונים לאחר הניתוח יש גם להימנע מהרטבת העין (בזמן רחצה) עד כמה שניתן.  
  • רצוי גם בשבוע הראשון שלאחר הניתוח להימנע מפעילות מאומצת כמו הרמת משאות, פעילות גופנית מאומצת, התכופפות והחשוב מכל: יש להימנע מקבלת מכה או חבלה בעין עצמה.  חבלה שכזאת עלולה להתרחש, למשל, בהקשר לספורט, החזקת תינוקות, נפילה בלתי צפויה, וכדומה.
  • להקפיד להשתמש בטיפות העיניים שהתבקשתם לקנות, לפי הוראות הרופא המנתח.
    להמנע  מלשפשף את העין, ולהיזהר שלא לקבל מכה או חבלה ישירה לעין המנותחת.

ניתן יהיה לחזור בזהירות ובהדרגה לפעילות גופנית ולשגרה לאחר בדיקת רופא ואישורו.