טיפולי לייזר

גלאוקומה מהווה את אחת הסיבות העיקריות לעיוורון בעולם. לא מדובר במחלה ספציפית אחת,  אלא בקבוצת מחלות הגורמות לנזק מתפתח,  הדרגתי ובלתי הפיך לעצב הראיה. 

נזק זה מתאפיין באובדן ראייה היקפי מתקדם ומראה אופייני פתולוגי  של ראש עצב הראיה. הפגיעה בראיה באה לידי ביטוי,  בצמצום הדרגתי הולך וגדל של שדה הראיה עד לכדי איבוד מלא של הראיה. לכן, בשלבי המחלה המוקדמים החולה לא חש בהפרעה בראיה , למרות שהנזק הולך ומתקדם.

הסיבות לגלאוקומה שונות ומגוונות ,  אך התוצאה הסופית היא  – נזק בלתי הפיך לעצב הראיה ולראיה. ללא אבחון וטיפול נכון ומקצועי במחלת הגלאוקומה , המחלה מתקדמת והמטופל יאבד יכולות התלויות בשדה הראיה ההיקפי שלו כמו היכולת לנהוג בבטחה ולהחזיק ברשיון נהיגה כחוק, באם המחלה אינה מטופלת היא עלולה להגיע למצב של עיוורון או לראיה מוגבלת ביותר.

גלאוקומה מסווגת לגלאוקומה פתוחת זווית או סגורת זווית. הזווית היא הזווית הנוצרת בין הקרנית והקשתית ובה נמצא הפתח למערכת ניקוז הנוזלים של העין. אצל אדם הסובל מגלאוקומה סגורת זווית (או גלאוקומה עם זווית צרה) הפתח למערכת הניקוז חסומה ולכן לא מאפשרת זרימה. אצל אדם הסובל מגלאוקומה פתוחת זווית הפתח למערכת הניקוז פתוח אך המסננת שבתוך מערכת הניקוז עצמה חסומה או לא מתפקדת.

ישנם מספר סוגים של טיפולי לייזר לגלאוקומה המיועדים לסוגים השונים של הגלאוקומה:

  1. לייזר טרבקולופלסטי –  Selective Laser Trabeculoplasty  (SLT)
    לייזר מסוג זה, הנקרא גם “לייזר קר” ,מיועד למטופלים עם גלאוקומה פתוחת זווית. הלייזר גורם לירידה בלחץ התוך עיני. בטיפול לייזר זה מכוונת קרן לייזר בעלת עוצמה נמוכה לרקמה פיגמנטרית , הנמצאת באזור הזווית הגורם לעלייה בזרימה דרךמערכת הניקוז. בשל השימוש בעוצמת לייזר נמוכה , לא נגרמת פגיעה  ברקמות אחרות בעין   לייזר SLT  יעיל כמו טיפות להורדת לחץ אצל מטופלים הסובלים מלחץ תוך עיני מוגבר או מגלאוקומה פתוחת זווית. הטיפול יעיל אצל 75% ומוריד כ-25% מהלחץ התוך עיני. השפעת הטיפול היא לטווח זמן מוגבל של 1-2 שנים שלאחריהן ניתן לחזור עליו. ניתן להוסיף טיפול זה גם כקו שני גם אצל חולים אשר כבר נמצאים תחת טיפול טיפתי להורדת לחץ. לייז ר SLT הוא הליך בטוח עם תופעות לוואי מינוריות של אודם עיני ודלקת קלה זמניים שלרוב נעלמים מספר ימים לאחר הטיפול.
  2. לייזר אירידוטומיה  PI – Peripheral Iridotomy –  טיפול לייזר זה מיועד לאנשים הסובלים מגלאוקומה עם זווית צרה או סגורה. מטרת הטיפול היא למנוע או לטפל בהתקף חריף של גלאוקומה בו הלחצים עולים במהרה כתוצאה מסגירת הזווית (הפתח למערכת הניקוז) ויכולים לפגוע ברקמות השונות בעין.  במהלך הטיפול יוצרים פתח (אירידוטומיה) בקשתית, המאפשר לנוזל בעין לזרום באופן חופשי בין החלק אחורי לחלק הקדמי בעין  ולזווית להיפתח באופן מקסימלי כך שעדיין יתאפשר ניקוז מיטבי דרך מערכת הניזקוז בעין.
  3. לייזר ארגון אירידופלסטי –  –  Argon Laser Peripheral Iridoplasty ALPI –שימוש בלייזר מסוג ארגון , מיועד לשינוי מנח הקשתית.  במצבים בהם לא ניתן לבצע PI  (למשל עקב עכירות בקרנית) או בתסמונות כמו PLATEU IRIS, ניתן לבצע ALPI על מנת לגרום לכיווץ הקשתית הפריפרית וע”י כך לפתוח את הזווית (הפתח למערכת הניקוז) בצורה מיטבית.

טיפול לייזר לקטרקט משני:

* לייזר יאג קפסולוטומי –Yag Capsulotomy  –  לייזר המשמש לטיפול בקטרקט משני ובו מבוצע לייזר על מנת לנקות את העדשה המלאכותית, המושתלת בניתוח קטרקט . בניתוח קטרקט מסירים את העדשה הטבעית העכורה  ובמקומה מושתלת עדשה מלאכותית  אך גם שנים לאחר ניתוח קטרקט מוצלח יכולה להופיע צמיחה של רקמה על פני העדשה המלאכותית אשר עשויה לגרום לטשטוש או ירידה בראיה בדומה למצב לפני ניתוח הקטרקט. טיפוול הלייזר מסיר אץ הרקמה העכורה וכתוצאה מכך ,משפר את חדות הראיה.
 ד”ר גולדברג הוא בעל התמחות ייחודית בטיפולי לייזר SLT, PI ויאג קפסולוטומיה.