קטרקט - שאלות ותשובות

כאשר יש ירידה בראייה המפריעה לתפקוד בחיי היום יום כמו למשל סנוור בלילה, טשטוש ראייה, שינוי מספר במשקפיים שקורה לעיתים תכופות מדי, אז יש אינדיקציה לניתוח קטרקט ׁׁ(Cataract Surgery) המשפר משמעותית את הראייה וכתוצאה מכך את איכות החיים.

ברוב המקרים אין הכנה מיוחדת , ניתן לצרוך תרופות קבועות (אם יש) כרגיל, במידה והניתוח מבוצע בהרדמה מקומית אין צורך בצום, אך לא מומלץ לאכול ארוחה גדולה לפני הניתוח. מומלץ ללבוש בגדים נוחים ולהגיע עם מלווה שיוכל לסייע בחזרה הביתה. לפני הכניסה לחדר ניתוח מומלץ ללכת להתפנות בשירותים .

בזמן הניתוח המטופל שוכב ומתבקש להסתכל ישר קדימה. המנתח ינקה את העיניים ויכסה את אזור הניתוח.  במהלך הניתוח המטופל רואה אור בהיר והוא מתבקש להסתכל ישר וקדימה לעבר האור. לא ניתן לראות את המנתח או את המכשור במהלך הניתוח. אפשר לצפות לשמוע את המנתח , יש אפשרות  לשמוע את המכשור פועל ולחוש זרימה של מים סביב העין, לא צפוי כאב במהלך הניתוח. זמן הניתוח משתנה ממטופל אחד לאחר ,  כדאי להתכונן לזמן ניתוח של כחצי שעה.

זמן ההחלמה מהניתוח עורך,  בדרך כלל , בן מספר שעות לשבועיים. יום אחרי הניתוח לעיתים תופיע תחושה של גוף זר בעין , שעובר לאחר יום יומיים.
הראיה יכולה להיות מטושטשת 4 ימים לאחר הניתוח עד שבוע ולאחר מכן צפוי לניות שיפור ניכר בראייה.

הטיפול לאחר הניתוח נעשה ע”י טיפות אנטיביוטיות , בן שבוע לחודש ימים לפי הוראות הרופא המנתח.

ניתוח קטרקט נחשב ניתוח בטוח עם 98% הצלחה , אך כמו בכל ניתוח ישנם גם סיבוכים נדירים – במידה ומופיע כאב חזק, ירידה משמעותית בראיה, הבזקי אור או הפרשה יש לפנות לבדיקת רופא דחופה.

בשבוע הראשון לאחר הניתוח , מומלץ לשמור על אזור העיניים יבש . ההמלצה היא בשבוע לאחר הניתוח להימנע מפעילות מאומצת.  

מומלץ לנוח 3-4 ימים לפני החזרה לנהיגה .
אם הראייה טובה , ולמנותח אין צמצום טווח הראייה או סנוור , אין בעיה לחזור לנהוג.