ניתוחים משולבים של גלאוקומה וקטרקט

גלאוקומה היא מחלה המגבילה את הראיה עי צמצום שדה הראיה ההיקפי. קטרקט היא התפתחות של עכירות בעדשה שיכולה לגרום לטשטוש קבוע בראיה המרכזית, סינוורים, הילות או שינויים במרשם המשקפיים.

מרבית חולי הגלאוקומה יפתחו קטרקט. ניתוח קטרקט אצל חולי גלאוקומה הוא לרוב ניתוח מורכב יותר הדורש ניסיון וידע גם בתחום הגלאוקומה הכירורגי. ניתוח קטרקט לכשעצמו יכול להוריד את הלחץ התוך עיני בכ-2 מ”מ כספית. יתרה מזאת – ניתוחי גלאוקומה לכשעצמם מאיצים את התפתחות הקטרקט.

כאשר מטופל סובל מקטרקט ועליו לעבור ניתוח קטרקט ישנה הזדמנות להוסיף לניתוח רכיב של ניתוח גלאוקומה ולבצע ניתוח משולב של קטרקט וגלאוקומה.

המטרה בניתוח משולב היא גם לשפר את הראיה (ניתוח הקטרקט) אך גם לשפר את איכות החיים של המטופל (על ידי הורדת הצורך בטיפות נגד גלאוקומה) ולשמור על הראייה לטווח רחוק (על ידיהדעה ללחץ תוך עיני בטווח המטרה הרצוי)

מומלץ לבצע ניתוח משולב במטופלים הסובלים מאוד מהטיפות או מעוניינים להפחית את התלות בהם או המטופלים אשר למרות טיפול תרופתי מקסימלי אינם מגיעים ללחץ המטרה ובעצם הגלאוקומה ממשיכה להתקדם. 

ישנם מספר ניתוחי גלאוקומה שניתן להוסיף ליצירת ניתוח משולב עם קטרקט:

לכל ניתוח יש יתרונות וחסרונות יחסיים וחשוב מאוד שלרופא המנתח יהיה ידע וניסיון ניתוחי במגוון הניתוחים לעיל על מנת שגם יידע להתאים למטופל הסובל מקטרקט ומגלאוקומה את הטיפול המיטבי הייחודי למצבו.

כיום עם מהפיכת הניתוחים הזעיר פולשניים ופרופיל הבטיחות הגבוה שלהם, מומלץ להוסיף כמעט באופן גורף מרכיב של ניתוח גלאוקומה לניתוח הקטרקט על מנת להוריד את הצורך בטיפות ולשפר את איזון הגלאוקומה לטווח הארוך